PRAKTIKA, PAMOKOS

 

Turiu pripažinti, kad aš praleidau daug gerų gatvės kadrų. Tikriausiai gyvenime visada tai pasitaiko kiekvienam gatvės fotografui. Iš tikrųjų turite pasimokyti iš šių nesėkmių ir bandyti išsiaiškinti, kodėl negalėjote padaryti kadro. Žinoma, yra priežasčių, kodėl nepadarėte kadro, bet taip pat yra keletas būdų, kaip to galima išvengti kitą kartą.

Kai aš praleidžiu kadrą, aš visada pirmiausia pasidžiaugiu, kad aš pamačiau tą situaciją. Svarbu, kad mes pamatome dalykus prieš jų fiksavimą. Paskui man pasidaro įdomu, kodėl taip atsitiko. Kartais judesiai būna per lėti. Kartais stovi  kažkas tarp manęs ir objekto. Kartais asmuo pamato mane anksčiau, negu aš spėju padaryti kadrą. Kartais nustatymai būna neteisingi. Kartais šviesa būna neideali. Kartais aš parenku kompoziciją neteisingai. Tai atsitinka man dažnai ir tikriausiai kitiems gatvės fotografams taip pat.  Taigi, jei taip atsitiks Jums, nieko baisaus. Svarbiau yra tai, kad Jūs galite pasimokyti iš savo klaidų ir išanalizuoti pagrindines klaidų priežastis. Tai skamba dabar labai akademiškai, bet jei norite tobulėti, Jūs turite suprasti, kodėl Jums nepasisekė. Užsiimant gatvės fotografija, reikia skirti daug laiko savišvietai, jei galite išsiaiškinti ir išanalizuoti savo klaidas patys, Jūs tobulėsite daug greičiau. Visada stenkitės pažvelgti į savo nuotraukas iš žiūrovo pusės ir išsiaiškinti, ką galima padaryti geriau – ko Jums trūksta šioje nuotraukoje, ką reikėtų pridėti, ką pašalinti – čia padės tik Jūsų pačių analizė, kurios dėka Jūs tapsite geresniu fotografu, o ne kritikuojančios reakcijos, kurių Jūs sulaukiate iš kitų. Jei Jūs klausysitės kitų, tik susipainiosite. Jūs turite tobulėti savo minčių, idėjų ir nuomonės apie savo nuotraukas dėka.

Gatvės fotografija apjungia savyje keletą skirtingų fotografijos aspektų. Taigi, Jūs taip pat galite mokytis gatvės fotografijos ne gatvėse. Tai reiškia, kad Jūs galite pagerinti fotografavimo gatvėse įgūdžius, fotografuodami kitus dalykus ar net galite tapti kitų metodų ekspertu prieš išeidami fotografuoti į gatvę.

Viskas, ką galiu pasakyti, yra tai, kad Jūs turite priprasti prie baimės ir galite praktikuotis. Tai daug lengviau, nei Jūs manote. Nemanykite, kad tai sunkiau Jūsų mieste, nei bet kur kitur. Galbūt užsienio mieste jausitės geriau, nei namie. Galiu patvirtinti, kad  didžiuosiuose miestuose ne lengviau. Daugiau ar mažiau visur vienodai. Stovinčius ramiai žmones visados yra lengviau fotografuoti. Tai gali būti geležinkelio stotis, autobusų stotelės, festivalis ar bet kuri kita vieta, kur yra daug žmonių. Judančius žmones daug sunkiau fotografuoti, bet galutiniame rezultate man labiau patinka šie dinamiškesni kadrai, nei statiški – nejudantys. Norint nufotografuoti stiprų gatvės portretą judančios asmens jau reikia ir žinių ir praktikos. Galvoje turime įsivaizduoti lemtingą momentą dar prieš nuspaudžiant mygtuką. Užsiimant gatvės fotografija, dalykai vyksta labai greitai ir yra nenuspėjami. Tai tarsi sporte, kur Jūs turite stebėti žaidimą, pamatyti, kas vyksta, ir žvelgti šiek tiek į priekį, kad galėtumėte užfiksuoti veiksmą. Jūs turite žinoti visus veiksnius, kurie padės užtikrinti tai, kad gautumėte tinkamą kadrą ir, žinoma, Jūs turite elgtis greitai, paspausdami mygtuką. Norint gauti stiprų gatvės portretą, turite mokytis daryti portretus. Šito galima mokytis su draugais ir šeima. Būtinai praktikuokitės lauke, esant skirtingoms apšvietimo sąlygoms. Jūs išmoksite viską apie šviesas, struktūrą ir fotoaparato nustatymus. Kol nemokate visko apie portretus, neturėtumėte  būti gatvėje ir šokinėti žmonėms į veidus.

Jūs turite būti tikri, kad padarėte tikslų, gerai sufokusuotą kadrą. Kad išvengtume nusivylimu dėl kokybės trūkumų paspauskite mygtuką bent du kadrus. Tai neužtruks ilgai, bet yra labai vertinga. Aš netgi darau tris kadrus iš eilės, kad būčiau 100% tikras. Darant portretą,  ši funkcija yra neįkainojama, nes dažnai yra nedaug laiko ir reikia spėti padaryti asmens portretą. Taigi, turite išnaudoti šį trumpą laiko tarpą savo naudai, nes jis niekada negrįš. Nėra antro šanso, darant gatvės portretą.  Aš žinau, kad kai kuriems žmonėms nepatinka, jog aš fotografuoju žmones iš mažo atstumo, nukreipdamas fotoaparatą tiesiai į veidą – tai, galbūt, negarbinga, nekilnu ir neteisėta, bet yra kažkas tokio šiose nuotraukose, kas verčia mane tuo užsiiminėti. Yra tam tikras ypatingas žvilgsnis jų veiduose, kurio Jūs nepamatysite niekur kitur.  Jums reikalingas greitas automatinis fokusavimas, galimybė greitai daryti kadrus ir drąsa prisiartinti. Kai tik žmogus pažiūrės į Jus, padarykite 2-3 kadrus. Tai skamba labai paprastai, bet daugumai žmonių to padaryti nepavyksta, nes jiems trūksta drąsos. Jūs suprasite, kad fotografavimas 2-3 kartus iš eilės padės išsaugoti daug kadrų. Jūs gausite geresnių rezultatų, nei fotografuojant tik vieną kartą. Tai paprasta, tačiau veiksminga.

Jūs treniruojate savo akis daugelį metų ir Jūsų komponavimo gebėjimai gerėja atitinkamai. Įdomus motyvas ir šiek tiek sėkmės, Jūs galite gauti puikų kadrą, nuo kurio šiurpuliukai nueina per odą,  kai žvelgiate į jį. Jei aš žinočiau tiksliai, kaip jį padaryti, aš norėčiau daryti tik tokius kadrus visą dieną. Aš manau, kad būtent todėl mes ir išeiname į gatves, šis vieno pagrindinio kadro stebuklas, kadras, kuris keičia mūsų gyvenimą, sekundės dalis, kai viskas pavyksta puikiai.

Prieš mygtuko paspaudimą turi būti pasirinktas tinkamas momentas. Pradžioje gali būti šiek tiek sunku apsispręsti, bet po tam tikro laiko Jūs mokėsite viską mintinai. Atsiras tam tikra nuojauta, kada turėtumėte daryti kadrą. Čia svarbu praktika ir patirtis. Kuo daugiau Jūs fotografuosite gatvėse, tuo daugiau patirties gausite. Iš savo asmeninės patirties galiu pasakyti, kad Jūs išvystysite tinkamą tinkamo momento jausmą. Jūs pradėsite matyti dalykus anksčiau, nei jie įvyks. Jūs žinosite, kada atėjo laikas paspausti mygtuką.

Galite padaryti nuotraukų seriją, kol sulauksite lemiamo momento. Pradžioje bent jau būna sunku nustatyti, kada yra tas tinkamas momentas. Tuomet Jūs nuolat fotografuojate ir nusprendžiate prie savo kompiuterio, kuri nuotrauka yra geriausia. Skaitmeniniame amžiuje tai nėra problema.

Kai kurie žmonės mano, kad visa tai yra tik sėkmė. Žinoma, sėkmė irgi turi reikšmės, kai Jūs fotografuojate gatvėse. Bet aš manau, kad sėkmė ateina dėl gero pasiruošimo. Kartais aš matau tam tikrų dalykų apdorodamas nuotrauką, kurių aš nemačiau, kai dariau kadrą. Galų gale, įdomu yra tai, kas pavaizduota Jūsų nuotraukoje, o ne tai, ar viską matėte ar sukūrėte.

Kartais pasitaiko atvejų, kai norisi šiek tiek „slaptumo”, kai Jūs užsiimate gatvės fotografija.  Yra daug įvairių būdų, kaip tapti „nematomu”, kai darote gatvės nuotraukas. Štai keletas patarimų ir metodų, kuriuos galite naudoti:

  • neturi būti akių kontakto. Jei nenorite būti pastebėti, kai darote gatvės nuotraukas – venkite akių kontakto su savo objektais. Jei nėra akių kontakto su savo objektais, yra daug mažesnė tikimybė, kad jie pastebės, jog Jūs fotografuojate juos.
  • prisiartinkite labiau. Pakankamai ironiška – kuo arčiau objekto Jūs esate, tuo mažiau tikėtina, kad jie pastebės, jog Jūs fotografuojate juos.
  • laikykite savo fotoaparatą šalia akių. Kai Jūs darote gatvės nuotraukas, esminis dalykas, kuris išduoda faktą, kad Jūs ką nors nufotografavote, yra judesys, kai priartinate fotoaparatą prie veido, o paskui nuleidžiate jį. Taigi, pabandykite kitaip: laikykite savo fotoaparatą prie veido (akis žiūri per vaizdo ieškiklį) ir net po fotografavimo laikykite jį šalia akių.

Dabar aš manau, kad gatvės fotografija daugiausia yra susijusi su talentu ir instinktu. Šito neįmanoma išmokti studijoje ar iš knygų. Jūs turite patys tyrinėti gyvenimą gatvėje, daug vaikščiodami ir darydami tūkstančius nuotraukų. Tačiau, net ir tokiu atveju Jūs galite būti nepakankamai talentingas, kad taptumėte gatvės fotografijos meistru.

Nepriklausomai nuo to, kaip Jūs nuspręsite dirbti, galų gale, visada būna situacijų, kai bus nepatogu ar sunku daryti nuotrauką, dauguma žmonių vengia fotografavimo – ir Jūs turite sugebėti padaryti nuotrauką. Jūs, jeigu esate geras gatvės fotografas, neturite bėgti nuo to. Kiekvienas lengvai gali padaryti nuotrauką, bet jai norite išsiskirti ir gatvės fotografijoje pasiekti kažkokių rezultatų, Jums teks daryti nuotraukas   nepatogiu momentu, dėl tos priežasties būtent šios nuotraukos ir bus unikalios.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *